Friday, October 21, 2016

Jama' Al Jalal.. Al Jamal..


Bismillahirahmanirrahim...

Hari ni adalah hari Jumaat yang merupakan penghulu bagi segala hari.. Alhamdulillah, degup jantung, denyut nadi dan turun naik nafas serta penglihatan masih lagi bersama.. Ia mengingatkan dan menyedarkan aku bahawa semua ini adalah dalam ilmu Allah belaka. Syukran Ya Allah.. Ya Rasulullah... SesungguhNya, tidak ada tuhan (kuasa) selain Allah dan Muhammad itu rasul (kenyataan) bagi Allah.. Tidak bercerai antara zat dan sifat sepertimana tidak boleh terpisah antara nafi dan isbat.. Barang siapa memisahkan antara nafi dan isbat, maka ia kafir.. 

Saat ini, hati kecil ini berdetik dan berkata, terasa afdhal andainya aku berdiam dan bertafakur seketika seraya mengenangkan akan segala kesalahan ataupun kesilapan yang telah di lakukan dalam sengaja atau tidak; lalu memohan ampun ke hadrat Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. Moga Allah yang Maha tinggi dan Maha Penyayang mengampuni dosa - dosaku dan dosa - dosa saudara sebangsa dan seagama denganku.. 

Aku berlindung dengan Allah dari Syaitan yang di rejam.. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih..
Aku memohon ampun dariMu duhai Allah yang maha agung yang tiada Tuhan (Kuasa) melainkan Allah yang maha hidup lagi maha mentadbir langit dan bumi... Maha pengampun segala dosa... Maha pemilik keagungan dan kemuliaan..

Aku bertaubat kepadaMu dari semua kejahatan seluruhnya dan segala dosa serta kesalahan... Dan aku mohon ampun dari setiap dosa yang berlaku sama ada dengan sengaja atau tersalah pada zahir batin sama ada dari sudut perbuatan atau perkataan pada seluruh gerak geri, diam, lintasan fikiran dan nafas seluruhnya.. 

Ampun dan maafkan daku dari dosa yang di ketahui dan dosa yang tidak di sedari.. Hingga sebilangan apa jua pun yang meliputi ilmuMu ya Allah yang tercatit oleh kitab melalui sifat ilmu dan yang di suarakan oleh kalam serta tiap apa yang di adakan oleh Kuasa yang bernama Allah dan yang di tentukan atas kehendakMu duhai Allah.. Bersinar sebanyak mana pun tinta kalimahMu yang sayugia terpancar sifat Jalal, keterangan bagi ZatMu dalam kecantikan serta kesempurnaanMu sebagaimana yang di kasihi olehMu dan yang diredhai olehMu duhai Allah, Kuasa yang tiada lain melainkan Allah jua.. 

Ampunilah daku dan saudara - saudara seagama denganku duhai Allah, kuasa yang tiada lain selain Allah.. Maafkanlah daku dan saudara -saudara seagama denganku duhai Rasullullah kenyataan Allah yang paling agung dan paling indah...
Amin... Ya Rabbal 'alamin.....



No comments:

Post a Comment